Hoe ziet een duurzame uitvaart eruit in 2030?

 

takahiro-sakamoto-181476.jpg

De ambitie voor de toekomst

Om duurzame uitvaarten te realiseren is er meer duurzame innovatie nodig in de uitvaartbranche. Daarom willen we als branche het ontwikkelen van nieuwe kennis, producten en diensten stimuleren. Dat kunnen we niet alleen, maar doen we graag samen met anderen, binnen en buiten de sector. Samen kunnen we de gehele markt duurzamer maken. 

De uitvaartbranche daagt je uit om mee te denken over hoe een duurzame uitvaart er in 2030 uitziet. Samen willen we onze wereld beter achterlaten voor huidige en toekomstige generaties. Daarom is het belangrijk dat uitvaarten volledig duurzaam zijn.

37 ondernemers hebben zich aangemeld voor de Final Footprint Challenge. Zij hebben allemaal een oplossing om een duurzame uitvaart te realiseren.  Uit deze 37 ondernemingen zijn 10 deelnemers gekozen voor deelname aan de bootcamp dagen. Kom naar  de Finale op 5 April om de pitches van de finalisten te horen.

De Challenge

De Final Footprint Challenge is het podium om duurzame oplossingen met de uitvaartbranche en de rest van de wereld te delen. Daarnaast begeleiden we de geselecteerde 10 ondernemers om de stappen te zetten tot markt introductie. De jury (bestaande uit de initiatiefnemers) bekijkt alle ingezonden ideeën en ontsluit haar netwerk om alle ondernemers verder te helpen waar dat kan. Door het jaar heen houden we evenementen om in contact te komen met gelijkgestemden met wie je kunt samenwerken en netwerken. De Final Footprint Challenge heeft tot doel om slimme ideeën een stap verder te brengen om zo de uitvaartmarkt te verduurzamen.

Tot 1 januari konden zowel vroege fase ideeën als implementeerbare business concepten zich aanmelden. 37 ondernemers hebben zich aangemeld. Tijdens het Challenge Event van 25 januari maakten we bekendmaken welke 10 doorgaan naar de Bootcamp Dagen. De winnaar van de gehele Challenge ontvangt 5.000 euro. Het prijzengeld is bestemd voor investering in de realisatie van de oplossing.

Voor de challenge zijn er twee thema's:

 
denys-nevozhai-191635 (1).jpg

Uitdaging 1

Hoe kunnen we de negatieve impact van de huidige uitvaart verminderen?

De eerste opgave heeft als focus het minimaliseren van de huidige negatieve impact van de uitvaart. Het gaat hier om het gehele proces vanaf overlijden, en om alle vormen van negatieve impact. Denk hierbij aan CO2 uitstoot, materiaalgebruik of energiegebruik.

jordan-mcqueen-14250-aangepast.jpg

Uitdaging 2

Hoe kunnen we de positieve impact van de uitvaart op mens en milieu vergroten?

De tweede opgave draait om het vergroten van de positieve impact van de uitvaart. Door gebruik te maken van nieuwe technologische ontwikkelingen en vormen van samenwerkingen kan de uitvaart ingezet worden om positieve impact te creëren. 

 

Fase 1: Ideeën verzamelen

Van september tot december organiseerde we diverse Meetups waarin meer vertel werd over de Challenge, en eerste samenwerkingen konden ontstaan. 

Tijdens het Challenge Event maakten we de 10 geselecteerde deelnemers die doorgaan naar de volgende fase bekend. De geselecteerde deelnemers ontvangen €500,- en krijgen professionele begeleiding bij het doorontwikkelen van hun idee.

De ideeën die doorgaan naar de Bootcamp dagen (maximaal 10) werden geselecteerd aan de hand van de volgende criteria:

  • Impact: mate waarin het idee bijdraagt aan een duurzame uitvaart

  • Innovatief: mate waarin het idee vernieuwend is in de Nederlandse markt

  • Motivatie: mate waarin de deelnemer en team gedreven zijn om het concept te realiseren

Fase 2: Ontwikkeling

Tijdens de validatie fase worden de deelnemers (en hun teams) begeleid om hun concept een stap verder te brengen. Deze begeleiding ontvang je middels deelname aan een drietal Bootcamp dagen op 15 februari, 8 maart en 22 maart 2018. Houdt deze dagen alvast vrij als je een idee gaat indienen!

De deelnemers dienen uiterlijk 29 maart hun businessplan in ter beoordeling van de jury. Op 5 april vindt de Demo Day plaats. De deelnemers presenteren dan hun businessplan in de vorm van een pitch aan de jury. De jury selecteert de winnaar aan de hand van de volgende criteria:

  • Impact: mate waarin het idee bijdraagt aan een duurzame uitvaart
  • Innovatief: mate waarin het idee vernieuwend is in de Nederlandse markt
  • Motivatie: mate waarin de deelnemer en team gedreven zijn om het concept te realiseren
  • Financieel: mate waarin het idee financieel haalbaar is en een gezond verdienmodel heeft
  • Haalbaarheid: is het concept realiseerbaar in 2030
  • Validatie: mate waarin de klant behoefte getoetst en bevestigd is

Help jij mee met het realiseren van een duurzame uitvaart?

jeffrey-wegrzyn-198740.jpg