Hoe werkt het?

De Final Footprint Challenge biedt je een podium om jouw idee met de uitvaartbranche en de rest van de wereld te delen. En om je idee te ontwikkelen tot markt introductie. De Jury (bestaande uit de intiatiefnemers) bekijkt alle ingezonden ideeën en ontsluit haar netwerk om jou verder te helpen waar dat kan. Tevens kom je middels de events in contact met gelijkgestemden met wie je kunt samen- en netwerken (o.a. tijdens de Meetups en het Challenge Event). De Final Footprint Challenge heeft tot doel om slimme ideeën een stap verder te brengen om zo de uitvaartmarkt te verduurzamen.

We zijn op zoek naar ideeën, business concepten of startups die bijdragen aan een duurzame uitvaart. Zowel vroege fase ideeën als implementeerbare business concepten kunnen meedoen. Het is echter wel een voorwaarde dat jij (en jouw team) de ambitie hebben om een onderneming te starten of op te bouwen. Het prijzengeld is bestemd als investering in de realisatie van jouw oplossing.

 

Prijzen

  • Na de eerste fase selecteert een jury maximaal tien ideeën. De idee eigenaren ontvangen een bijdrage van €500,- en krijgen professionele begeleiding middels een bootcamp programma om hun idee om te zetten in een gevalideerd business concept.

  • Tijdens de Demo Day op 22 maart 2018 presenteren de deelnemers hun concept aan de jury. De jury kiest één winnaar. De winnaar van de Challenge ontvangt €5.000,-. Daarnaast ondersteunt DELA het winnende concept bij de marktintroductie. Hiervoor zet DELA een aanvullend ontwikkelbudget, haar netwerk, kennis, middelen en mensen in. Indien mogelijk treedt DELA (of haar leveranciers) op als launching customer.

  • Beschikbaarheid van werkplek bij de Circular Expo, de hotspot voor circulaire ondernemers in Hoofddorp.

  • …. (van partner x en y)

 

Jury en selectie

De jury heeft op twee momenten een rol:

  1. Selectie van de meest kansrijke ideeën die mogen deelnemen aan de Bootcamp dagen op basis van het ingediende idee formulier op de website

  2. Selectie van één winnaar aan de hand van de uitgewerkte businessplannen en pitch op de Demo Day


 

Criteria

 

Fase 1:

De ideeën die doorgaan naar de Bootcamp dagen (maximaal 10) worden geselecteerd aan de hand van de volgende criteria:

  • Impact: mate waarin het idee bijdraagt aan de een duurzame uitvaart

  • Innovatief: mate waarin het idee vernieuwend in de Nederlandse markt is

  • Motivatie: mate waarin de deelnemer en team gedreven zijn om concept te realiseren

 

Fase 2:

Tijdens de Demo Day presenteren de deelnemers hun businessplan aan de jury. De jury beoordeelt de plannen dan aan de volgende criteria:

  • Impact: mate waarin het idee bijdraagt aan de een duurzame uitvaart

  • Innovatief: mate waarin het idee vernieuwend in de Nederlandse markt is

  • Motivatie: mate waarin de deelnemer en team gedreven zijn om concept te realiseren

  • Financieel: mate waarin het idee financieel haalbaar is en een gezond verdienmodel heeft

  • Haalbaarheid: is het concept realiseerbaar in 2030

  • Validatie: mate waarin de klant behoefte getoetst en bevestigd is

 

Fase 1: scout

Heb je een idee, business concept of startup dat bijdraagt aan een duurzame uitvaart? En heb je de ambitie om deze oplossing succesvol in de markt te zetten? Dien jouw oplossing dan voor 29 deember  in middels het idee formulier in op de website. Tijdens de “Scout fase” organiseren we diverse Meetups waarin we je meer vertellen over de Challenge, je kunt samenwerken met anderen en/ of jouw idee kunt toetsen of verrijken. Deze Meetups vinden plaats op:

  • 23 november  van … tot … (locatie)

  • 7 december van … tot … (locatie)

  • 14 december van … tot … (locatie)

 

Als deelnemer aan de Challenge nodigen we je uit voor het Final Footprint Challenge Event dat plaatsvindt op 25 januari van … tot … (locatie). Je krijgt dan de mogelijkheid om samen te werken met andere deelnemers, professionals uit de sector en medewerkers van DELA. Tijdens het Challenge Event maken we de geselecteerde deelnemers die doorgaan naar de volgende fase bekend. De geselecteerde deelnemers ontvangen €500,- en krijgen professionele begeleiding bij het door ontwikkelen van hun idee.


 

Fase 2: validatie

Tijdens de validatie fase worden de deelnemers (en hun teams) begeleid om hun concept een stap verder te brengen. Deze begeleiding ontvang je middels deelname aan een drietal bootcamp dagen:

  • 8 februari

  • 22 februari

  • 8 maart

 

De deelnemers dienen 16 maart hun businessplan (per email) in ter beoordeling van de jury. In dit businessplan is het volgende uitgewerkt:

  • Onderdelen van het business model canvas

  • Impact analyse

  • Resultaten van markt validatie

  • Business case

  • Roadmap voor de implementatie

  • Team

  • Rol van DELA

 

Op 22 maart vindt de Demo Day plaats. De deelnemers presenteren dan hun businessplan in de vorm van een pitch aan de jury. De jury selecteert de winnaar aan de hand van de criteria.